Investičné akcie sú plánované na financovanie z prostriedkov Európskej
únie (EÚ) prostredníctvom Operačného programu Integrovaná
infraštruktúra. Národný dopravca bude musieť realizovať "vozbu" týchto
súprav minimálne prvých päť rokov na určených regionálnych tratiach
Slovenska.
V porovnaní so súčasnými vozidlami budú nové vozne omnoho komfortnejšie.
Samozrejmosťou je konštrukcia vozidiel v súlade s platnými vyhláškami a
technickými normami. Odhadovaná cena za 17 nových vozňov je zhruba 33
miliónov eur a za 35 rekonštruovaných vozňov 32,2 milióna eur.
"Po žilinskom a zvolenskom regióne na rad opäť prichádza východ," uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. "Posledné
nové vozidlá sem prišli v roku 2015, ale ich počet nároky všetkých nami
obsluhovaných tratí nenaplnil. Ak všetko pôjde ako má, prvé vozne zo
súťaže budú na tratiach východného Slovenska premávať v roku 2021."
Podľa údajov za rok 2019 Košicky a Prešovský samosprávny kraj ročne
obslúžia v regionálnej doprave približne 10,4 milióna cestujúcich.
Najvyťaženejšími traťami sú traťové úseky Poprad – Košice, Lipany –
Prešov – Košice a Košice – Humenné, ktoré ZSSK obsluhuje v systémovom
taktovom režime. V oboch krajoch sa aktuálne pripravuje spustenie
integrovaného dopravného systému (IDS).
Moderných 52 vozňov zo súťaže nahradí v prevádzke najstaršie
neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti a nespĺňajú
štandardy cestovania v 21. storočí. Obstaraním týchto vozidiel sa podľa
národného dopravcu zníži priemerný vek vozidlového parku v regióne
Košíc a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb.
Nové a modernizované vozne budú môcť jazdiť rýchlosťou 160 km/h, budú
klimatizované, disponovať vákuovými toaletami a budú vybavené vizuálnym a
akustickým informačným systémom, kamerovým systémom, wi-fi pripojením
na internet či držiakmi bicyklov.